Ako malo oslušnete okolinu i napravite nekoliko test pitanja, iznenadićete se koliko malo ljudi u stvari zna šta piše o biciklistima u Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima.
I to počev od samih biciklista, preko vozača, a imao sam tu „čast“ da me policajac ubeđuje da je nešto po Zakonu obavezno što se jednim jedinim slovom ne pominje. Konkretno, ubeđivao me je da biciklisti moraju da nose kacige. Međutim, to u Zakonu nigde ne piše.
Sva ova nagađanja, činimi se, dolaze zbog toga što se biciklisti skoro i ne pominju u Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima. Tek u nekoliko članovi i jednom poglavlju.
Član 40.
Za vožnju bicikla, gde ne postoji posebna staza, odnosno traka, sme da se koristi kolovoz u širini od najviše jedan metar od desne ivice kolovoza.
Član 81.
Prilikom kretanja noću i u uslovima smanjene vidljivosti: bicikl mora da ima upaljeno jedno belo svetlo na prednjoj strani i jedno crveno svetlo na zadnjoj strani.
Član 88.
Dete mlađe od 12 godina ne sme da upravlja biciklom na javnim putevima. Izuzetno u pešačkoj zoni, zoni usporenog saobraćaja, zoni „30“, zoni škole i nekategorisanom putu, biciklom može upravljati i dete sa navršenih devet godina.
Izuzetno u pešačkoj zoni i zoni usporenog saobraćaja, biciklom može da upravlja i dete mlađe od devet godina ako je pod nadzorom lica starijeg od 16 godina.
Član 89.
Vozač bicikla ne sme da se kreće biciklističkom stazom brzinom većom od 35 km/h.
Ukoliko na putu postoji biciklistička traka, vozač bicikla, mopeda i lakog tricikla mora da se kreće desnom biciklističkom trakom u odnosu na smer kretanja saobraćaja.
Na biciklističkim stazama za saobraćaj u oba smera vozila, vozač bicikla mora da se kreće desnom stranom u smeru kretanja vozila.
Ako se dva ili više vozača bicikala, mopeda, tricikala i motocikala kreću u grupi, dužni su da se kreću jedan za drugim.
Član 90.
Vozač bicikla, mopeda, tricikla i motocikla mora da upravlja vozilom na način kojim se ne umanjuje stabilnost vozila i ne ometa druge učesnike u saobraćaju, a naročito ne sme da:
1) ispušta upravljač iz ruku,
2) sklanja noge sa pedala,
3) se pridržava za drugo vozilo,
4) vodi, vuče ili potiskuje druga vozila, odnosno životinje, osim da vuče priključno vozilo za bicikl,
5) dopusti da vozilo kojim upravlja bude vučeno ili potiskivano,
6) prevozi predmete koji mogu da ga ometaju tokom upravljanja,
7) upotrebljava na oba uva slušalice za audio uređaje.
I to bi bilo to kod nas.
Primera radi u Crnoj Gori je nošenje kacige i fluorescentnog prsluka je obavezno u određenim situacijam.
„Zaštitnu kacigu za vrijeme voznje na magistralnom i regionalnom putu, na glavi mora nositi vozač bicikla. Vozač bicikla koji se kreće kolovozom na javnom putu izvan naselja duzan je noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti koristiti prsluk sa svjetlosno reflektujućim osobinama“.
Kao posebno zanimljvo iz crnogorskog Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima za oko mi je zapala ova doredba: „Na magistralnom i regionalnom putu zabranjeno je vršiti obuku za vožnju bicikla“.
Šalu na stranu, ali ne bi ništa škodilo da i ovakva jedna doredba uđe u naš zakon: „Vozač bicikla stariji od 18 godina može na biciklu prevoziti dijete do osam godina starosti, ako je na biciklu ugrađeno posebno sedište, prilagođeno visini i tezini deteta i čvrsto spojeno sa biciklom i ako dete na glavi nosi zakopčanu zaštitnu kacigu“.
Nekoliko udruženja biciklista predalo je predloge za izmenu zakona nadležnom ministarstvu. Ostaje da se nadamo da nećemo morati da čekamo da neki biciklista postane ministar pa da i mi dobijemo valjane propise.
Pošto na sajtu MUP- a ne radi stranica o Zakonu za bezbednost saobraćaja posluzio sam se sa drugih izvora. Dopune ovog posta biće uvek kada i dopune vezane za bicikliste u saobraćaju.
I naravno da kazem jos jednu stvar:
Kada vozite po gradu, uskim ulicama i oko parkiranih automobila budite uvek na oprezu. Ima puno Nas koji radimo ovo, ma da ne bi trebalo:
Kada vozite po gradu, uskim ulicama i oko parkiranih automobila budite uvek na oprezu. Ima puno Nas koji radimo ovo, ma da ne bi trebalo:
Ma da i ovo spada u jednu "prednost" bicikla, ali ne bih je preporučio. Ovo je samo za one koji su odlični biciklisti i veruju u Sebe da mogu to. Naravno kretanje uskim ulicama je takodje opasno, jer nas vozači automobila ne očekuju pored njih i "oko" njih mogu naglo skrenuti i tako udariti u Nas. Kretanje oko parkinga i parkiranih automobila? Takodje i tu velika opreznost. U nekom od tih parkiranih automobila moze da se nalazi i vozač koji planira da izadje iz auta, a Vas nije video. Tako isto i oko parkinga. Vozač moze krenuti da preparkira svoje vozilo ili da se uključi u saobraćaj i dok ide u rikverc mozda Vas ne vidi i takodje moze doći do "udesa" .
Naravno, kada vozite u gradu i Vi morate davati znakove ako menjate stranu, tj. skrećete. Znak dajte podignutom rukom u stranu na koju prelazite, ili ako imate migavce za bicikl onda njima dajete znakove.
Нема коментара:
Постави коментар